dinsdag 3 maart 2015

Tweede dag op Gouden Hart

Hoi hoi,

Vandaag ben ik gaan observeren bij groep 3 en 4. Bij ons in België is dit het het eerste en tweede leerjaar. Ik ben het eerste stuk van de voormiddag gaan observeren in het eerste leerjaar. In de klas zitten altijd maximum tien kinderen, wat op zich wel meevalt, maar daar zaten verschillende kinderen tussen met een beperking. In het eerste leerjaar zitten enkele kinderen met autisme, ook is er eentje waar er Gilles de La Tourette is vastgesteld, ook heel veel kinderen hebben concentratieproblemen en zijn dus zeer snel afgeleid. De kinderen zitten heel vaak op hun stoel, moeten heel lang werken en er worden (bijna) geen bewegingstussendoortjes gegeven. Deze kinderen hebben nog meer dan andere kinderen nood aan beweging, maar omdat de klassen ook heel erg klein zijn, is het vaak moeilijk om grote bewegingsactiviteiten uit te voeren in de klas.

Ik heb enkele lesjes taal mee gevolgd en de kinderen werkten in verouderde werkboekjes van de handleiding 'Veilig Leren Lezen'. Het viel me wel op dat er heel veel kinderen zijn die niet juist kunnen hakken en plakken. Soms gissen de kinderen echt. Ze kunnen het soms juist hakken, maar dan plakken ze het helemaal verkeerd, omgekeerd waren er ook wel problemen...

Rond half 11 ben ik gaan observeren in groep 4 waar ik niet zoveel heb kunnen zien, want de kinderen waren aan het schrijven in hun schrift en daarna mochten ze hun tekening afmaken voor het kleurenfeest dat nu donderdag op school gevierd wordt. Volgens mij zal dit ook een hele belevenis worden, kijk er al naar uit!

Vandaag hebben ze mij ook gevraagd om morgen in groep 3 enkele kinderen te begeleiden tijdens de lessen rekenen en taal. Deze kinderen hebben vaak meer en extra uitleg nodig, want sommige zijn heel onzeker, zijn zeer snel afgeleid of hebben niet meteen het principe door. Ik zal proberen om deze kinderen morgen zo goed mogelijk te ondersteunen in hun werk!

Zo dat was het voor vandaag (al mijn foto's volgen nog!!)

Tot snel bloggers!

Brassa,
Eva xx



Geen opmerkingen:

Een reactie posten