dinsdag 31 maart 2015

Bijna vakantie!

Dag iedereen,

Maandag 30 maart 2015


Maandag gaf ik een les over de markt. Ik las een verhaaltje voor waar een jongen naar de markt gaat en ook hij doet verschillende indrukken op. Na het lezen van het verhaal vraag ik naar de kinderen hun eigen ervaringen. De kinderen kunnen mij snel veel vertellen over de markt en ook de verschillende afdelingen die we er terug kunnen vinden. Ze geven voorbeelden van groenten, fruit en andere gezonde producten.

Na het invullen van een werkblad, is het pauze en tijd om even iets te eten en te drinken en wat te spelen. Na de pauze gaan we namelijk zelf naar een grote markt waar ze groenten, fruit, maar ook nog heel wat andere producten verkopen. Vorige vrijdag hebben we ingeschreven dat kinderen max. 5 SRD mochten meenemen naar school om iets lekkers (lees: gezonds) mee te kopen. Deze producten zullen dinsdag op het paasontbijt samen met de klas worden opgegeten.

De wandeling naar de markt is kort, maar toch moet je elk kind goed in de gaten houden. Sommige kinderen zijn zo snel, dat je er geen één uit het oog mag verliezen. Aangekomen aan de markt gaan Karen en ik elk met ons groepje van leerlingen rond op de markt. Waar staan de groenten, waar het fruit? Hoeveel SRD hebben we in totaal met ons groepje? Wat kunnen we kopen voor morgen bij het paasontbijt? Wat is lekker en gezond? Dit zijn allemaal vragen waar leerlingen een antwoord moeten op geven. Niet makkelijk, want veel kinderen eten graag al wat vettiger. Vele kinderen denken dat bananenchips gezond zijn, omdat ze het woord "bananen" horen, maar zo snel laat ik me nu ook weer niet vangen hoor. Het is soms een hele opgave om leerlingen ervan te overtuigen dat we een "gezond" paasontbijt willen!


Uiteindelijk kiezen we voor een doos ontbijtgranen, een liter halfvolle melk en 4 lekkere bananen om in stukjes te verdelen. De andere groep had ook een doos cornflakes, twee appelsienen, een aantal extra stukken fruit, brood, yoghurtdrink en aardbeienyoghurt. We waren dus helemaal klaar voor het ontbijt van morgen!


Toen de school afgelopen was, hadden we nog vergadering met de andere leerkrachten. Daarna moest ik met de taxi naar huis, want mijn fiets was nog steeds niet gerepareerd. Na mijn thuiskomst, heb ik eerst wat gerust en rond 16.45 vertrek ik naar Unu Pikini. Daar zijn ze zo vriendelijk om voor een vervangfiets te zorgen. Ze vertellen mij dat ik morgenmiddag, na mijn stage, mijn fiets al mag komen ophalen. Normaal zou hij dan terug in orde moeten zijn, fingers crossed!



Dinsdag 31 maart 2015

Laatste dag voor de paasvakantie! Vandaag moeten de leerlingen van 8 tot 10 uur op school zijn. Samen met de klas eten we een gezellig paasontbijt. Heel wat ouders van kinderen hebben lekkernijen meegenomen voor de school. Deze worden allemaal verdeeld onder de verschillende klassen. De kinderen smullen hun buikje aardig rond en ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook wel gesmaakt heeft. :-)


Juf Karen vertelt een paasverhaal en ook ik heb nog een verhaaltje in petto op de computer.

Daarna ruimen we de klas op en ondertussen worden er al kinderen opgehaald om naar huis te gaan. Rond 11 uur hebben we nog een vergadering, het is niet zomaar een vergadering. Het gaat namelijk om een aantal zaken die in orde moeten zijn voor de inspectiecontrole. Een dame van de inspectie geeft ons hierover verdere uitleg en snel loopt het uit tot 13.30.
Daarna fiets ik snel door naar de fietsenmakerij om mijn fiets op te halen. Ik moet nog een halfuurtje wachten en daarna heb ik mijn vertrouwd zadel weer terug. Ik fiets daarna verder naar huis, verfris me wat en ben klaar om naar sportcafé Munder te gaan waar de tweede match van de Belgen wordt uitgezonden. Het lijkt wel een verzamelplaats waar de mensen minstens twee zaken gemeen hebben nl. we zijn Belgen en we komen om te kijken naar de Rode Duivels en misschien nog een derde, we willen winnen! En dat doen we ook, 1-0 voor "ons".

Na de match wordt er op school een infoavond georganiseerd rond autisme. In november werd er door een studente onderzoek gedaan in opdracht van Kompas, een Nederlandse instelling, die op dit moment kinderen begeleiden met PDDNOS (kenmerken van autisme, maar niet genoeg om onder de noemer te plaatsen van Asperger of klassiek autisme) en Asperger en de grootste groep klassiek autisme. De studente heeft onderzoek uitgevoerd via aanmeldingen, intakegesprekken met kinderen, observaties, afname van intelligentietesten en eventueel hieruit volgende diagnose.

Ze bieden hulpmiddelen aan die structuur bieden. Het gaat dan bijvoorbeeld over picto's, beloningssystemen,... Ze geven trainingen over autisme aan zowel leerkrachten als aan ouders van kinderen met autisme. Deze school is de geschikte kandidaat voor deze trainingen en ondersteuning, omdat er heel wat kinderen met autisme op deze school zitten. Daar de leerkrachten hier onvoldoende kennis van hebben, kunnen zij deze kinderen niet op een juiste manier begeleiden. Kompas wil hier de leerkrachten in tegemoet komen, maar de uiteindelijke invulling ligt bij de docenten. De school heeft nog een lange weg te gaan, maar ik ben zeker dat ze op de goede weg zijn. Ze staan open voor nieuwe dingen en willen heel graag bijleren. Ik denk dat volhouden hier ook de boodschap zal zijn. Deze kinderen vragen heel veel geduld van de leerkracht en niks gaat van de eerste keer. Het is dan ook de taak van de leerkracht om vol te houden en gemotiveerd te blijven voor het welzijn en welbevinden van hun leerlingen.

Na de presentatie rijden we naar huis met de fiets en kruip ik in mijn bed. Het was een lange dag, dus heb dringend nood aan mijn geliefkoosde bed. Morgen mag ik eens lekker uitslapen, want de vakantie is begonnen! :-)


Dikke brassa,

Eva



Geen opmerkingen:

Een reactie posten