woensdag 18 maart 2015

Eerste dagen in groep 5

Dag iedereen,

Deze week ben ik begonnen in groep 5 bij juf Karen. Maandagmiddag stelde ik mijn correspondentieklas uit België voor aan mijn Surinaamse klas. Er waren veel kinderen die dachten dat ik uit Nederland kwam, maar neen hoor, ik kom wel degelijk uit België. Ik kan mij ook niet inbeelden dat ik zo'n Nederlands accent zou hebben. ;-)

Ik toonde een kaart van België en samen keken we hoe de Belgische vlag eruit zag. Ook heb ik de mooie zelfportretten en identiteitskaarten van de leerlingen uit België getoond en ze daarna opgehangen aan de muur. Zo kan iedereen ze bewonderen, kinderen, leerkrachten, maar ook de ouders. Zo weten zij ook waar hun kind mee bezig is in de klas. Daarna vertelde ik dat wij uit Suriname contact gaan houden met België, te beginnen met het maken van een zelfportret en een paspoort. De kinderen begonnen er meteen aan en de eerste zet tot het corresponderen met België is gezet.


Belgisch hoekje in de klas



Eentje van dichtbij


Voorproefje van de Surinaamse zelfportretten


Dinsdag gaf ik voor het eerst een rekenles over lengtematen en kloklezen. Ik besloot eerst rond lengtematen te werken en daarna rond kloklezen. Al snel was duidelijk dat kloklezen echt een probleem in deze klas is. Heel veel kinderen hadden moeite met de omschakeling van analoge naar digitale klok en omgekeerd. Het is een onderwerp dat kinderen, enkel door veel te oefenen, onder de knie kunnen krijgen. Deze kinderen hebben ook veel motivering en ondersteuning nodig om echt in gang te schieten. Het is een hele aanpassing om hier les te geven. Ik heb veel minder materiaal tot mijn beschikking en moet echt roeien met de riemen dat ik ter beschikking heb, maar ik zal proberen om de kinderen op veel verschillende manieren mee te krijgen met mijn lessen. Zo heb ik een spelletje gelamineerd waarbij kinderen al spelend het kloklezen kunnen oefenen.

Vandaag gaf ik opnieuw een rekenles, maar nu ging het over bewerkingen. Ik had de kinderen iets te hoog ingeschat en gaf hen hierdoor te moeilijke opgaven om op te lossen. Sommige leerlingen in de klas hebben net iets meer uitdaging nodig dan andere kinderen, maar het is echt nog wat zoeken om een juist evenwicht te vinden van wat de kinderen al goed/minder goed kunnen.
Kinderen zijn ook zeer snel afgeleid, dus je moet echt zorgen dat instructies niet te lang zijn, maar aan de andere kant moeten ze ook duidelijk zijn. Morgen is er een nieuwe dag en dan geef ik een les over hoe kinderen een opstel moeten schrijven. Ik ben benieuwd hoe dit zal verlopen.
Ik zal alleszins mijn uiterste best doen om de komende lessen te doen slagen.

Tot snel bloggers.

Bigi Braza,
Eva.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten