maandag 2 maart 2015

Grote Rekendag op school

Hallo iedereen!

Vandaag is het de grote dag. Mijn eerste dag op school met de kinderen! Ik kijk er enorm naar uit.
Het was een heel avontuur om op de school te geraken. We waren een klein beetje verkeerd gereden, waardoor we een halfuur te laat op school toekwamen. Ze vonden het helemaal niet erg dat we een beetje later waren. Ik had gedacht dat ze hier wel een opmerking over gingen maken, maar blijkbaar is het normaal om de eerste dag niet meteen de weg te vinden ;-) Hadden wij even geluk!

Ik ben meteen naar de klas (groep 5) van juf Karen gegaan, want daar moest ik vandaag een groepje kinderen begeleiden. Ik ging met de kinderen onderzoeken wat je allemaal kan waarnemen op de Surinaamse biljetten en muntjes. Na wat kleine opdrachtjes; hoeveel biljetten van 5 SRD kunnen er in een biljet van 50 SRD, wat is de grootste en kleinste waarde,... mochten de kinderen een eigen biljet ontwerpen. Door dat we ook de eigenschappen van de biljetten onderzocht hadden, hadden de leringen ook wel een beeld van wat er allemaal op zo'n biljet moet opkomen. Er zaten heel mooie resultaten tussen. Een aantal van deze kinderen zijn echte kunstenaars!

Daarna hebben we met cijfer-stratego gespeeld waar kinderen per groepje geld moesten verzamelen door zoveel andere kleurkaartjes te verzamelen van andere groepjes. Als kinderen genoeg kleurkaartjes hadden van een bepaald klaar (niet eigen klaar) konden ze hun kaartjes inwisselen bij de bank. Daar moesten ze nog een opdrachtje vervullen en als ze het goed deden, krijgen ze nepgeld in de plaats. De kinderen konden zich eens uitleven en eens ze het spel doorhadden, ging het echt goed.



Grote Rekendag - eigen biljet ontwerpen


Grote Rekendag - eigen biljet ontwerpen


Grote Rekendag - eigen biljet ontwerpen


Grote Rekendag - eigen biljet ontwerpen


Daarna werd er een rommelmarktje georganiseerd waar kinderen met hun nepgeld kleine prulletjes konden kopen. Er was een soort beurtrol, zo dat kinderen zich ook moesten voordoen als verkoper. Zo leerden ze kopen en verkopen (hoeveel moet ik geven? Betaal ik met gepast geld of moet ik nog iets terugkrijgen?). Het was een echt succes! Vele kinderen hebben echt van deze themadag genoten.
We zijn zelf op de lokale televisie gekomen!!
Hier is de link als je het graag wilt bekijken. De eerste drie minuten gaat over mijn stageschooltje: https://www.youtube.com/watch?v=wAagRy-vuio#t=66

Zo dat was het voor maandag! Morgen ga ik een kijkje nemen in groep 3 en 4, spannend!

Doei doei,
Eva


Geen opmerkingen:

Een reactie posten