vrijdag 27 maart 2015

Week 5 in Suriname!

Dag lieve vrienden,

Dit weekend heb ik samen met Karen gewerkt aan de lessen van volgende week. We hebben verdeeld wie welke lessen zal geven. Als ik lesgeef, ondersteunt Karen mij in de klas en omgekeerd geldt hetzelfde. Wanneer Karen lesgeeft, ondersteun in haar tijdens het lesgebeuren.

Ik zal voor volgende week een hoekenwerk voorbereiden en enkele rekenlessen geven waarbij ik met de sterke leerlingen ga werken.

Maandag 23 maart 2015

Er is een nieuwe leerling in de klas bijgekomen. De kinderen waren heel enthousiast en namen de nieuwe jongen meteen onder hun hoede. Tijdens het kringmoment werden er heel wat vragen op de nieuwe leerling afgevuurd. Van 'welke hobby's heb je?' tot 'weet jij hoeveel 1 x 2 is?' De kinderen konden wel een hele dag blijven doorgaan, maar er moest natuurlijk ook nog wat gewerkt worden.

Het opstel werd afgewerkt met de leerlingen die er vorige week ook waren (er waren er enkele ziek, die gingen samen met juf Karen een dictee inhalen). Na dit te hebben afgewerkt, was het al weer tijd voor de eerste pauze. De leerlingen namen hun brood en drinken en mochten daarna buiten gaan spelen.

De leerkracht van groep 3, juf Danielle, was vandaag jarig, we hebben voor haar toen ook nog een mooie tekening gemaakt en deze allemaal gebundeld. Wij, als juffen, kregen ook allemaal een lekker bakje om van te smullen :-)

De tijd ging zo snel voorbij (nieuwe leerling, rekenles dat uitgelopen was, onverwachtse verjaardagstekening) dat het hoekenwerk werd uitgesteld tot morgen.

Na school heb ik nog gewerkt aan mijn rekenles van morgen waarbij ik samen met de kinderen een levend ganzenbordspel ga spelen. Lossen ze de sommen goed op, mogen ze blijven staan. Maken ze een foutje, gaan ze een stap achteruit. De leerlingen moeten ook oppassen dat ze niet in de put vallen of vast komen te zitten achter de tralies van de gevangenis. Ben benieuwd hoe het zal verlopen!

Dinsdag 24 maart 2015

Vandaag stond er een activiteit op de planning waarbij de Jeugdtandzorg langskwam op school. Blijkbaar werd er voor mijn aankomst, al een activiteit georganiseerd waarbij de organisatie de tanden van de kinderen controleerden. Vandaag kwamen ze langs om informatie te geven en een groot spel met de kinderen te spelen. De uitleg was veel te moeilijk voor onze kinderen. Er werd met zoveel vaktermen gegooid dat het bijna onmogelijk was voor de kinderen om het te begrijpen. Ik denk dat ze het niveau iets te hoog hadden ingeschat. Ook het spel werd niet grondig genoeg uitgelegd, waardoor het voor de kinderen onduidelijk was wat eigenlijk de bedoeling was. 

Tijdens de uitleg is Karen flauwgevallen, door de drukkende warmte in combinatie met een te lage bloeddruk. Na het spel stond ik er  alleen voor in de klas. Juf Susanne kwam bij mij in de klas om extra ondersteuning te bieden. De kinderen waren zo druk, omdat de voormiddag al zo chaotisch was verlopen en juf Karen onwel was geworden. Het was het moeilijk om ze nog in toom te houden, want veel werken kon er op dat moment niet meer. De kinderen waren zo bezorgd om juf Karen, wat ik echt heel lief vond. De meeste kinderen hebben toen een mooie tekening gemaakt voor haar. De volgende dag hebben ze die met trots afgegeven.

Na de lessen, hadden we vergadering, heb ik nog wat verbeterd in de klas en daarna ben ik naar huis gefietst om daar mijn lessen van morgen voor te bereiden.

O ja, het ganzenbordspel was een succes! Alleen hebben de kinderen er niet lang mee kunnen spelen, omdat het programma van de dag weer helemaal in het honderd liep. Niet meer dan normaal hier.

Wat een dag!

Woensdag 25 maart 2015

Vandaag heb ik tijdens rekenen gewerkt met de sterke leerlingen. Ik had voor elk kind andere oefeningen opgeschreven die ze moesten maken in hun werkschrift. Kinderen die nog moeite hadden met de klok, gingen aan de slag met deze op maat gemaakte oefeningen. De leerlingen werkten zelfstandig en wanneer ze iets niet begrepen, riepen ze mij. Deze les verliep heel vlot. De kinderen deden wat ze moesten doen, met de nodige aanmoediging, maar over het algemeen was ik wel tevreden. Heel veel kinderen hebben vaak geen zin om te werken en dat weerspiegelt zich in hun werk. Je moet ze echt blijven controleren en positief stimuleren. Vaak werkt het, een enkele keer ook niet. Geduld hebben is hier wel degelijk de boodschap!

Vandaag heb ik eindelijk het hoekenwerk kunnen uitleggen! Samen met de leerlingen ging ik al de hoeken af, verdeelde ze daarna in groepjes en daarna konden ze aan het werk. De meeste spelletjes vielen in de smaak. Jammer genoeg hebben de leerlingen niet alle hoeken kunnen doorlopen, maar dat is misschien voor een volgende keer.

's Avonds ben ik samen met Laura naar het internaat gegaan. De jongeren daar hadden van 20 uur tot 22 uur studietijd en wanneer ze vragen hebben of vast zitten met een bepaald onderwerp/vak, konden ze dit aan ons komen vragen. Ook aan mij hebben ze al zaken komen vragen en ben blij dat ik hen ook wat op weg heb kunnen helpen.


Donderdag 26 maart 2015

Deze week is er een Kinderboekenfestival in Suriname. Het thema in 2015 is "groeien". Op het festival worden er verschillende activiteiten georganiseerd die in thema uitgewerkt zullen worden. Er zijn veel betekenissen voor het woord groeien en de bedoeling is om samen te ontdekken wat je er allemaal mee kan doen. Groeien is groter worden, toenemen of meer worden, maar ook sterker en zelfs wijzer worden. 

Je kan er ook samen je school naartoe en dan wordt er voor jou een programma op maat samengesteld. Dit hebben we dan ook met de kinderen van het Gouden Hart gedaan. De middenbouw en bovenbouw vertrokken met de bus naar het KBF. Daar aangekomen lieten we de kinderen even spelen op een speeltuintje, dit was een moment waar kinderen zich eens mochten uitleven. Rond 10 uur werd iedereen verzameld en gingen we richting entree van het Kinderboekenfestival. Ons programma begon met een soort bewegingshoek. Kinderen werden opgewarmd met het liedje "Bewegen is gezond". Daarna werden er spelletjes gespeeld waarbij de kinderen goed moesten samenwerken met elkaar, wat in onze groepen een echte opgave is. De kinderen slaagden erin om deze hoek mooi af te sluiten. 
Daarna werden we naar de muziekhoek gebracht. Hier mochten kinderen een beker met wat rijst vullen, deze werd hierna afgedekt met een papiertje en als laatste moest er nog een touwtje omheen. Hierdoor hadden de leerlingen als het ware een muziekinstrument. Na wat zingen van liedjes werd ook deze hoek afgerond en gingen we naar de laatste hoek.

Hier werd een verhaal vertelt over een clown. De kinderen mochten het uiterlijk en het gedrag van een clown beschrijven. Daarna mochten ze zelf een clown tekenen en inkleuren.

Dit was de laatste hoek en toen gingen we in groepjes het KBF zelf gaan verkennen. Het was er erg groot dus we moesten ons in kleinere groepjes opsplitsen, anders gingen we elkaar sowieso kwijt spelen. Rond kwart voor 12 spraken we terug af aan de ingang om te verzamelen. 

Er waren ruimtes waar er boeken werden opgesteld, maar er zaten soms ook wel hele dure exemplaren tussen. Voor kinderen was het dan ook onmogelijk om daar een boekje te kopen, want zoveel geld hadden ze nu ook weer niet. Wat ik wel jammer vond, want het is in principe een "kinder"boekenfestival, dus dan verwacht je dat de boeken niet aan een te hoge prijs verkocht worden.

Buiten waren er ook kraampjes voorzien waar je boeken kon kopen. Er waren ook kraampjes waar er stapels boeken lagen, maar waar er een kaartje stond "niet te koop". Ook wel raar als je weet dat het een festival is waar je boeken kan kopen. Er lagen heel mooie boeken bij, maar helaas waren die niet te koop. Dan vind ik ook dat je ze niet moeten tentoonstellen. 

Rond kwart voor 12 verzamelden we aan de ingang en lieten we de kinderen nog even los op de speeltuin, onze bus was namelijk nog niet gearriveerd op de parking. Kinderen hebben geen boeken gekocht, maar ze hebben wel allemaal iets gekocht om te eten. Er waren verschillende eetkraampjes en daar hebben de meeste zich dan ook aan tegoed gedaan.

Vrijdag 27 maart 2015 

Vandaag moest ik onverwachts de lessen overnemen in groep 6. Ik werd een kwartier voor de schoolbel verwittigd en heb dus maar snel iets uit mijn mouw moeten schudden. Ik heb uiteindelijk het hoekenwerk voorzien voor groep 5 ( en dat ik samen met Karen had uitgewerkt) in deze klas gegeven. Zo hebben de kinderen toch nog wat leerrijke dingen gedaan op deze (alweer) chaotische dag.

De spelletjes in het hoekenwerk werden vooral gemaakt op maat van groep 5, maar ik merkte al snel dat het ook voor groep 6 een goede oefening was. Zo werden de maaltafels nog eens opgefrist (bij sommige leerlingen zijn deze echt niet geautomatiseerd) en geoefend. Ook de analoge en digitale klok werd er nog even bij gehaald en we hebben ook nog wat geknutsteld voor Pasen. Volgende week is het namelijk nog twee dagen school en daarna begint hier de paasvakantie.

Tijdens de gym mocht ik weer bij groep 5 staan en heb ik samen met een groepje leerlingen basketbal gespeeld. We maakten er een wedstrijdje van en het team die de meeste punten scoorden, won, zoals het meestal gaat in het spel! 

Ik heb de dag in groep 6 mooi afgerond. Ik voelde me gewaardeerd in de klas en ik denk dat de leerlingen toch wel blij waren met deze productieve dag. Ik heb zelfs een knuffel gekregen van één van de grootste jongens in de klas, wat ik helemaal niet had verwacht, en dat deed me toch wel iets!

Weekend van 28 en 29 maart 2015

Zaterdag ben ik samen met Laura nog eens naar het Kinderboekenfestival geweest. Toen we met de school zijn geweest, had ik niet echt de tijd om de boeken deftig te bekijken. Laura was er ook nog niet naartoe geweest, dus namen we onze fiets naar het KBF. Ik heb toch een viertal boekjes gekocht, waaronder een boekje met de titel "Ben ik echt anders dan anderen?". Dit boek is geschreven in drie talen namelijk in het Nederlands, het Engels en het Braziliaans. Het gaat over een lieveheersbeestje dat maar een zwart stipje heeft op zijn hele lijf en is bijgevolg anders dan al de andere lieveheersbeestjes. Hij begrijpt niet waarom hij zo is en gaat op zoek naar verduidelijking. Dit boekje is perfect om verschillende thema's aan te snijden, ik denk maar aan "pesten" of "anders zijn",... Ik ben heel blij met mijn aankoop en ik denk zelfs dat ik het boek ga gebruiken tijdens een les bij groep 5.

Zaterdagmiddag (in België zaterdagavond) speelden de Rode Duivels een match tegen Cyprus. Na lang zoeken op de computer, vonden we een link waar we de match live konden volgen vanuit onze Surinaamse zetel. We hebben dan ook makkelijk gewonnen (5-0!), dus onze dag kon al niet meer stuk! :-) 

's Avonds hebben we shoarma gegeten (wordt al een vaste avond in de week), maar op weg naar daar, ging mijn fiets stuk. Mijn pedaal was helemaal geblokkeerd en ik kon niet meer trappen. Daar stonden we dan, in het midden van de weg, het was al donker en onze shoarma lag op ons te wachten. We hebben mijn fiets met een slot aan een paal bevestigd en zijn dan samen op één fiets verder gereden. Nadat we van onze shoarma genoten hadden, zijn we terug gereden om mijn fiets op te pikken. Maandag zal ik hem moeten binnen brengen bij Unu Pikini, een fietsenmakerij. Hopelijk kunnen zij mijn fiets snel fiksen. Want zonder fiets, ben je hier niets...

Zondag heb ik nog wat gewerkt voor school en in de namiddag zijn we nog eens gaan zwemmen in een hotel. We hebben namelijk geregeld een frisse duik nodig om ons wat af te koelen. 

Ziezo, dit was week 5 in een (kort) verslagje! Aan diegenen die het tot hier hebben volgehouden om te lezen, proficiat ;-) 

Veel liefs,
Eva 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten