zondag 15 maart 2015

Weekendje thuis!

Hallo iedereen,

Dit weekend ben ik thuis gebleven om wat te bekomen van mijn schoolweek en wat te werken voor school. Het warme weer speelt me nog steeds parten. Op sommige momenten kan ik de warmte perfect aan, maar dan op andere momenten loop ik hier enorm te zweten. Ik word ook heel moe van de warmte, dus wat extra slaap is dan altijd welkom. Ik begrijp nu ook volkomen waarom scholen maar tot 13 uur lopen, het is veel te warm om les te volgen in zo'n hitte. Kinderen zouden niet meer geconcentreerd, laat staan gemotiveerd zijn.

Zaterdagmorgen heb ik wat gewerkt voor school. Maandag mag ik mijn correspondentieklas voorstellen dus hiervoor heb ik ook wat voorbereidingen getroffen. Zo heb ik identiteitskaarten gemaakt voor de kinderen, zodat de kinderen uit België ook kennis kunnen maken met hun Surinaamse klasgenootjes. Ook een wereldkaart, kaart van België had ik mee op stick genomen en was helemaal ready om naar de winkelstraten te trekken.

We zijn naar de Maagdenstraat getrokken (hadden we nog niet gedaan) en vonden een heleboel Chinese winkeltjes. Na enkele uurtjes daar gelopen te hebben, waren we moe van de warmte en zijn we terug naar huis gegaan. We deden een powernapje, want rond 17 uur werden we verwacht op de oudercommissie op een middelbare school. De directeur van het Christoforusinternaat had aan Laura gevraagd of zij enkele jongeren van het internaat, namelijk van de vierde klas, wou vertegenwoordigen op de oudercommissie en ik mocht ook mee. Alle ouders en/of verzorgers (begeleiders op internaten) waren uitgenodigd om eens te komen luisteren hoe het er op deze school aan toe gaat. De oudercommissie bestond uit (maar) vier ouders.

Het gesprek werd geopend met zaken die reeds verwezenlijkt waren op de middelbare school: er waren gordijnen, ventilatoren in de klassen; er werd reeds een sportdag georganiseerd in een sportcenter, er worden motivatiegesprekken gehouden met leerlingen.
Op de school is er een groot drugsprobleem en ook komen er heel veel tienerzwangerschappen voor. Ze willen deze voorkomen door preventies en sessies seksuele voorlichting te organiseren.
Op de school zijn de leerkrachten ook vaak afwezig, waardoor alle leerstof niet op tijd kan gegeven worden voor bepaalde repetities (lees: examens). Daarom proberen de leerkrachten de leerstof te geven in de vakantie, maar dit kan niet, tenzij je toestemming vraagt/krijgt van de directeur. De leerkrachten begeleiden de leerlingen over het algemeen niet, ze weten niet of de leerlingen de leerstof begrijpen en herhalen daarom ook bijna niks.
Dit is zo vreemd! Ik kan mij niet inbeelden dat leerkrachten in België niet weten hoe leerlingen zich voelen in de klas of dat ze niet weten wie de leerstof onder de knie heeft. Ik denk dat kinderen hier veel minder in durven gaan tegen wat leerkrachten verkondigen. Terwijl bij ons, leerlingen wel degelijk tegen je in durven te gaan.

Het lijkt wel of hier de leerkrachten het voor het zeggen hebben en niet de directeur. Als de docenten beslissen dat ze niet komen lesgeven of geen practicum geven, dan gebeurt dit ook niet. Wij, als leerkrachten in een school, krijgen opdrachten vanuit de directie. Zij hebben het voor het zeggen en ze zijn niet gediend met leerkrachten die niet komen lesgeven, omdat zij vandaag geen 'zin' hebben.
Er heerst hier een heel andere mentaliteit, maar ik vond het wel interessant om dit eens mee te kunnen volgen en het vanuit hun standpunt te bekijken, maar daarom ben ik er nog niet mee akkoord.

's Avonds zijn we lekkere shoarma gaan afhalen en hebben we die lekker thuis opgesmuld. Ons plan was om die avond uit te gaan, maar we waren zo moe dat dit niet is kunnen doorgaan. Wie weet, lukt het ons volgende week wel!

Vandaag was het ook weer een prachtige zonnige dag, dus zijn we nog een keertje gaan zwemmen! Ik ben wel weer wat verbrand, maar gelukkig wordt rood binnenkort (hopelijk) bruin! ;-) Fingers crossed!

Morgen ga ik de kinderen van groep 5 vertellen over mijn correspondentieklasje. Morgen horen jullie daar meer over!

Voilà, dit was het voor dit weekend!

Slaapwel lieve volgers :-)



Sfeerbeeldje in onze straat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten